Nikolaus Otto samouk z tytułem doktora honoris Causa

Samouk, wynalazca, naukowcy z tytułem doktora honoris Causa Nikolaus Otto to nietuzinkowa postać branży motoryzacyjnej. Jego najbardziej znanym „dziełem” jest silnik spalinowy i czterosuwowy. Wynalazek Nikolausa Otto dał początek erze samochodów. Jak do tego doszło? Kim jest Nikolaus Otto?

Syn rolnika

Nikolaus Otto to syn niemieckiego rolnika. Urodził się 10 czerwca 1832 roku w Niemczech. Po śmierci ojca był zmuszony przerwać naukę w szkole i podjąć pracę zarobkową. W wieku 16 lat podjął zatrudnienie w handlu. Zatrudniony został w sklepie spożywczym w małym mieście. Nie jest to jednak jego jedynym miejscem pracy. Ścieżka kariery Otto była o wiele bardziej różnorodna. Pełnił obowiązki miejskiego urzędnika we Frankfurcie, a także komiwojażera. Ze względu na konieczność podjęcia pracy zarobkowej Nikolaus Otto nigdy nie ukończył szkoły, nie pobierał też nauk na uniwersytecie czy w szkole technicznej.

Wynalazca bez wykształcenia

Nikolaus Otto był samoukiem i wynalazcą, którego pasjonowały silniki. W 1859 roku miał możliwość zapoznania się z projektem pierwszego silnika gazowo-węglowego skonstruowanego przez Etienne Lenoira. Od razu zawyrokował on, że projekt francuza miałby szersze zastosowanie, gdyby mógł pracować na paliwa stałe. Chcąc taki stworzyć, rozpoczął badania eksperymentalne. W ich wyniku powstał zupełnie nowy typ silnika, całkowicie różniący się od tego stworzonego przez Lenoira. W 1862 roku Nikolaus Otto zaprezentował swój pierwszy silnik czterosuwowy. Niestety prezentacja nie zakończyła się sukcesem. Pojawiły się kłopoty z zapłonem, które uniemożliwiły praktyczne wykorzystywanie urządzenia. Nikolaus Otto nie zdecydował się jednak na zakończenie prac konstrukcyjnych. Dwa lata później połączył swoje siły z inżynierem Eugenem Langenem. Znacznie przyspieszyło to pracę oraz przyczyniło się do niebywałego sukcesu obydwóch panów.

Wystawa Paryska

Silnik benzynowych autorstwa Nikolaus Otto i Eugen Lenoir został zaprezentowany w 1867 roku na Wystawie Paryskiej. Urządzenie, które przedstawił to silnik tłokowy. Znajdujące się w nim tłoki przekazywały energię przez zębatkę. Konstrukcja ta zużywała jedną trzecią paliwa mniej niż znane silniki. Konstrukcja silnika tłokowego zapewniła wynalazcom złoty medal Wystawy Paryskiej. Nie był to jednak koniec pracy zgranego duetu.

W 1872 roku do swojego zespołu zatrudnili oni inżyniera Gottlieba Daimlera, posiadającego doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Współpraca za skutkowała opracowaniem 4 lata później silnika czterosuwowego. W ciągu dziesięcioleci ten model silnika został sprzedany w ponad 30 000 egzemplarzy. Po dziś dzień stanowi on główny element budowy silników spalinowych o zapłonie iskrowym.

Wynalazek zespołu Otto – Lenoir- Daimlera został opatentowany, jednak patent został szybko cofnięty. Już w 1886 roku okazało się, że podobny wynalazek powstał wcześniej w pracowni Fraz nużą Alphonse Beau de Rochas. Nie był to jednak koniec prac ambitnego Niemca. W 1884 roku Otto stworzył elektryczny zapłon, do wcześniej wynalezionych przez siebie silników benzynowych. Ta innowacja sprawiała, że silniki mogły stosować jako paliwo nie tylko benzynę.

Silnik Nikolausa Otto

Do czasu wynalazku Otto wszystkie stosowane silniki były tymi o spalaniu zewnętrznym, czyli paliwo paliło się w oddzielnym przedziale. Jego urządzenie było przełomem dla bazy motoryzacyjnej. Zaczął być szeroko stosowany w produkcji samochodów osobowych, ale nie tylko. Sprawdziły się one również jako napęd łodzi motorowych i motocykli. Silnik Nikolaus Otto miał też duży udział w wynalezieniu samolotu. Do roku 1939 wszystkie samoloty były wyposażone w silniki spalinowe, które pracowały w oparciu o cykl Otta. Silniki stworzone przez Nikolaus Otto produkowane było przez firmę N.A. Otto&Cie, którą wynalazca założył wraz z dwoma przyjaciółmi w 1864 roku. Dziś firma ta znana jest pod nazwą Deutz AG. Obecnie zajmuje się ona produkcją ekologicznych silników, które znajdują zastosowanie we współczesnych samochodach osobowych.

Autor: BTH FAST to oficjalny dystrybutor Deutz AG w Polsce https://www.bthfast.pl/.