Jakiej charakterystyki powinien być właściwy olej silnikowy? Sporo kierowców pewno niejednokrotnie zadaje sobie to pytanie. Spróbuję więc na to pytanie dać odpowiedź w tym artykule. Olej do silnika przede wszystkim powinien być smarem. Wszystkie urządzenia mechaniczne potrzebują smarowania. Jest tak, gdyż jeśli dwie zetknięte lite powierzchnie przemieszczają się wobec siebie nawzajem, tarcie produkuje ciepło i przyczynia się do ścierania. Ażeby zatem zapobiegać zbytniemu nagrzaniu i przedwczesnemu wyczerpaniu, wskazane jest używać oleju do silnika solidnej jakości, który będzie studził, zabezpieczał, oliwił, czyścił i uszczelniał silnik.
Olej do silnika powinien:
- utrzymywać motor w odpowiednim stanie, redukując opór i ścieranie, co w następstwie przedłuża okres eksploatacji silnika;
- odprowadzać ciepło z motoru, zabezpieczając go przed zbyt dużym nagrzaniem;
- gwarantować czystość silnika, co zapobiega powstawaniu osadów i korozji; służyć oszczędności energii i redukowaniu emisji składników toksycznych.
Obecnie koncerny produkujące oleje do slników wychodzą naprzeciwko potrzebom środowiska wdrażając do obrotu oleje przeznaczone do samochodów z filtrami cząstek stałych, które zmniejszają emisję popiołów do otoczenia.
Nowe auta nie wymagają używania nadzwyczajnych środków, jednak wskazane jest wybierać dla nich oleje wysokiej klasy – syntetyczne i półsyntetyczne – takie jak np. olej do silników Total, czy pokrewne oleje dobrej jakości. Zalecenia producentów zawarte w instrukcji zazwyczaj wskazują na produkty ekologiczne i minimalizujące opory. W miarę upływu czasu i wzrostu przebiegu samochodu syntetyczny olej może być zamieniony półsyntetycznym, a w przyszłości mineralnym.
Należy pamiętać, że za duże zużycie oleju bądź przepełnienie silnika może przyczynić się do uszkodzenia katalizatora auta. Dlatego bardzo istotne jest, aby ilość oleju jaką dolejemy nie przekraczała wskazania maksymalnego na miarce poziomu oleju.