Jesteś właścicielem nieruchomości czy też kupiłeś mieszkanie w spółdzielni? Bez względu na to potrzebny Ci odpowiedni zarządca.
Zarządca nieruchomości jest pewnego rodzaju „opiekunem” budynku. Właściwie są dwie opcje do wyboru. Zarządcę nieruchomości może być powołany przez mieszkańców z ich własnego grona na zasadzie głosowania. Jednak druga opcja takie prawo mieszkańcom do wytypowania zarządcy spoza ich grona. Tutaj wszelkie kwestie związane z zarządzaniem budynkiem należą do osoby trzeciej. Może być nią zarówno osoba fizyczna, jak i prawna. Pytanie tylko: w jaki sposób wybrać odpowiednią osobę. Taki wybór może nie być wcale prosty. Kilka wskazówek sprawi, że znacznie łatwiej będzie podjąć decyzję.
Sprawdź uprawienie i licencję
Zacząć powinieneś od sprawdzenia tego czy dana firma, której usługi bierzesz pod uwagę zatrudnia licencjonowanych zarządców nieruchomości. Taka licencja powinna być wpisana do rejestru. Jest on prowadzony przez Ministerstwo Infrastruktury. Sprawdź również, jakie doświadczenie ma wybrana firma, a nawet poszczególni jej pracownicy w zakresie zarządzania nieruchomościami. Należy wiedzieć, że na barkach takiej osoby spoczywa wiele obowiązków w szerokim zakresie. Taka osoba musi być niemal uniwersalna i posiadać wiedzę z różnych dziedzin i zakresów: administracji, a nawet księgowości, czasami również kadr. Przede wszystkim istotne jest tutaj zorganizowanie i umiejętność zarządzania czasem własnym i innych. Dlatego też dobrze jest poznać jej dotychczasowe doświadczenie, zanim powierzymy jej nas interes. Decyzja powinna być podjęta wspólnie przez wszystkich członków wspólnoty. Która osobę ostatecznie chcemy zatrudnić. Zawsze warto zapytać o jakieś zniżki czy rabaty
Poznaj zakres usług
Jeśli jesteś przekonany, że dana firma spełnia Twoje wymogi, co do doświadczenia, czas poznać zasady współpracy. Ważne, aby dobrze współpracował ze wspólnotą. Oznacza to, że na każdym etapie powinieneś mieć wgląd w dokumenty i możliwość zgłoszenia ewentualnych uwag, zastrzeżeń oraz uzyskanie ewentualnych wyjaśnień. Niektóre firmy oferują nawet bezpłatny wgląd w poszczególne dokumenty za pośrednictwem Internetu. Na specjalnej platformie, możesz się zalogować i poznać szczegółowy zakres prac Twojego zarządcy nieruchomości. To świetne rozwiązanie, ponieważ na bieżąco wiesz, co dzieje Twoim budynkiem.
Ustalcie zasady komunikacji
Wiele osób nie zwraca uwagę na ten, mogłoby się wydawać – szczegół. W praktyce okazuje się, że to wcale nie taka błaha sprawa. Sposób komunikacji, jaki wypracowuje firma ze wspólnota jest niezwykle ważny. Twój kandydat ma tylko jeden dzień w tygodniu w dodatku 2-3 godziny w porze przedpołudniowej – od razu daj sobie spokój. W przyszłości wyjdą z tego tytułu problemy. Nie będzie odpowiedniego kontaktu, możliwości wyjaśnienia spraw, przekazania problemów. To stworzy nieciekawą atmosferę. Najlepiej znaleźć takiego, który będzie dostępny 24 godziny na dobę. Wówczas w czasie usterek czy awarii docenimy ten kontakt. Dobrze jest, kiedy zarządca korzysta z nowoczesnych metod komunikacji. W erze Internetu nie ma z tym problemu. Można założyć forum dla mieszkańców, blog internetowy czy korzystać z popularnych komunikatorów.
Artykuł powstał dzięki firmie http://www.provisor.pl/ – zarządzanie i administrowanie nieruchomościami w Warszawie.