Dbałość o stan techniczny auta i kontrola stanu silnika jest istotne dla wszystkich użytkowników pojazdów. Rzecz jasna, aby silnik funkcjonował prawidłowo a także nie ulegał otarciom i uszkodzeniom materiału należy zainwestować w solidny olej. Jeśli dobieramy stosowny olej do samochodu powinniśmy koniecznie zwrócić uwagę na parametry silnika.
Współczesne auta są skonstruowane w w ten sposób, że olej stał się integralną częścią silnika. Nie dziwne więc, że posiadacze aut dbają o prawidłowy dobór oleju. Jest kilka klas olejów silnikowych, każdy ma odmienne właściwości, chociaż wszystkie mają analogiczne funkcje.
Oleje syntetyczne są wyraźnie bardziej płynne, a ich gęstość pozwala na systematyczne i dobre zabezpieczenie wszelkich, nawet najmniejszych części silnika. Oleje mineralne są niemal pod każdym względem gorsze. Po pierwsze są bardziej zwarte przez co nie są w stanie chronić najmniejszych elementów silnikasamochodu. Do gatunku olei półsyntetycznych natomiast należy np. olej do silników Elf.
Znane są trzy fazy zasłużenia silnika. Zależnie od wieku i możliwości silnika musimy wybierać adekwatne gatunki oleju. Jeżeli silnik ma znaczący przebieg i zaczyna niejako wchłaniać olej powinno się zmienić olej pierwotny, czyli z syntetycznego na półsyntetyk, którego to konsystencja jest nieco bardziej zwarta, choć nie taka lepka, jak w olejach mineralnych. Wybór właściwego oleju nie uwalnia nas od problemów. Co jakiś czas powinniśmy przeglądać, czy poziom oleju nie jest zbyt niski. Jeśli okaże się, że w istocie tak jest, powinniśmy uzupełnić braki olejem tego samego rodzaju, ewentualnie olejem o podobnej klasie. W żadnym wypadku nie można zestawiać oleju mineralnego z syntetycznym, gdyż różnica współczynnika lepkości jest stanowczo za wysoka.
Olej powinno się wymieniać systematycznie, a czas kiedy powinniśmy to zrobić jest ściśle określony przez producenta pojazdu. Współczesne auta mają program który określa czas wymiany, dlatego my nie musimy się o to martwić. Jeśli chodzi o ceny olejów to są one zróżnicowane. Zdecydowanie najdroższe są oleje syntetyczne, następnie półsyntetyki, natomiast najtańsze są oleje mineralne.