Księgowy zajmuje się wszystkimi czynnościami, które są związane z finansami i prowadzeniem ksiąg rachunkowych podmiotów gospodarczych. Na czym dokładnie polega zawód ksiegowego, po czym poznać ksiegowego godnego zaufania i co w ogóle musi zrobić osoba, by mogła stać się księgowym? Odpowiedzi na wszystkie z wymienionych pytań znajdują się w tym artykule.
Zawód księgowego w Warszawie
Warszawscy księgowi pracują najczęściej w korporacjach, lokalnych firmach lub przedsiębiorstwach. To właśnie tam zajmują się prowadzeniem ksiąg rachunkowych, sporządzaniem sprawozdań finansowych, księgowaniem bieżących wydatków, wyliczaniem rezerw oraz podatków, przygotowywaniem i wykonywaniem przelewów bankowych, a także sprawdzaniem ich zgodności z dokumentacją. Co więcej, zajmują się też współpracą z instytucjami zewnętrznymi, typu ZUS, GUS czy NBP. To dzięki księgowym przedsiębiorcy mają więcej czasu na rozwój swojego biznesu, ponieważ nie muszą zajmować się prowadzeniem tej części biura.
Jedną z najważniejszych rzeczy, którą należy sprawdzić przed wyborem księgowego, są opinie na jego temat. Czy to od znajomych, czy z forów internetowych, dobrze jest zaufać polecanej osobie. Dobry księgowy to przede wszystkim osoba wybitnie znająca aktualne prawo oraz matematykę. Dodatkowym atutem jest odporność na stres i jakże istotne dotrzymywanie terminów. W tym zawodzie sprawdzają się dokładne, w niektórych przypadkach wręcz pedantyczne osoby, które lubią mieć wszystko pod kontrolą i „dopięte na ostatni guzik”.
Co robi księgowy by zdobyć zawód
Osoba, która chce zdobyć zawód księgowego najczęściej kończy kierunek studiów związany z finansami i rachunkowością, zarządzaniem lub ekonomią. Nie ma jednoznacznego kierunku, wymaganego do wykonywania obowiązków w tym zawodzie. Poza tym istnieją specjalne kursy, dzięki którym również można zyskać zawód księgowego. Inną sprawą jest uzyskanie certyfikatu księgowego. Ustawa Ministerstwa Finansów określa, kto i na jakich zasadach może go otrzymać. W zależności od tego, czy osoba jest absolwentem studiów, czy skończyła kurs, obowiązują inne wytyczne. Bardzo ważne jest tutaj odbycie praktyk 2-letnich (dla osób z wykształceniem średnim wraz z koniecznością zdania egzaminu Ministra Finansów) i 3-letnich (dla osób z wykształceniem wyższym).