Z technologii VoIP może korzystać każdy, zaczynając od prostych konfiguracji w domu, a kończąc na rozbudowanej infrastrukturze w firmie. Główną zaletą tego rozwiązania jest znaczna redukcja kosztów.
Idea technologii przesyłania głosu przez sieć TCR/IP (VoIP) jest prosta w zrozumieniu, ale u jej podstaw leżą skomplikowane protokoły komunikacyjne i kodeki audio. Przybliżymy ich cechy oraz metody wykorzystania. Dodatkowo wskażemy rozwiązania, które są używane w domu oraz te, które mają największe zastosowanie w firmach. Bardzo ważnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo, podkreślimy więc typowe problemy z nim związane, oczywiście w kontekście VoIP.
Protokoły VoIP
Wśród protokołów VoIP należy wyróżnić dwa powszechnie używane: SIP (Sesion Initiaton Protocol) oraz H.323. Niektóre programy implementują oba rozwiązania, jednak większą popularnością cieszy się SIP.
Z innych znanych rozwiązań można wskazać Jingle bazujący na jabberze, stosowany w usłudze Google Talk, IAX (Inter-Asterisk eXchange)/IAX2, będący protokołem wykorzystywanym w centralach telefonicznych IP, oraz własnościowych protokołów stosowanych przez aplikację Skype. Mniej popularne rozwiązania to: SCCP (Skinny Client Control Protocol), używane przez telefony IP firmy Cisco, oraz MGCP (Media Gateway Control Protocol), opracowane przez International SoftSwitch Consortium.