Użytkowanie pojazdów jest coraz droższe

Eksploatacja pojazdu na pewno nie wlicza się do najtańszych czynności. Prawda jest taka, że coraz więcej prowadzących rezygnuje z przemieszczania się samochodem ze względów finansowych. Co więcej należy się liczyć z usterkami auta, które wiążą się ze stratą cennego czasu i pieniędzy. Mało ludzi stosuje się do ogólnie znanych wskazówek eksploatacyjnych powiązanych z korzystaniem z poszczególnych części samochodowych. Zaskakujące jest to jak czasami niewiele brakuje, aby zaoszczędzić sporą ilość gotówki oraz nerwów powiązanych z naprawą pojazdu.

Każdy działający samochód musi umieć utrzymać odpowiednią temperaturę wewnątrz pojazdu oraz pod maską. Za taki stan rzeczy odpowiedzialne są dwa układy ? układ chłodzenia i klimatyzacja samochodowa. Budowa układu chłodzenia pozornie może wyglądać na skomplikowaną, lecz po bliższemu przyjrzeniu się pojedynczym częściom tego układu można natychmiast zorientować się, że tak nie jest. W większości samochodów schładzanie odbywa się przy pomocy wody. Za kierowanie cieczy chłodzącej w potrzebujące chłodzenia miejsca odpowiedzialny jest termostat. Największym podzespołem układu chłodzenia jest chłodnica. Jest dość skomplikowanym elementem, którego budowę można jasno określić. Chłodnice wody złożone są ze sporej ilości cieniutkich rurek, do których dostaje się ciecz. Między rurkami następuje przepływ powietrza, dzięki czemu ciecz chłodząca ochładza się o wiele krócej, aniżeli w przypadku zebrania się w jednym, większym zbiorniku. Główną wadą chłodnic samochodowych jest materiał z którego są wykonane. Aluminium sprawdza się doskonale jako przewodnik ciepła, jednak ma swoją istotną wadę, którą jest tendencja do korodowania. Dlatego warto niekiedy kontrolować chłodnicę i sprawdzić, czy nie pojawiają się na niej elementy rdzy lub mikropęknięcia, które mogą powodować nieszczelność. Uszkodzenie układu chłodzącego potrafi spowodować przegrzanie bądź zatarcie jednostki napędowej, a to może być niezwykle kosztowne. Tuż za chłodnicą samochodu powinien znajdować się wentylator. Wentylatory są odpowiedzialne za nieustanny przepływ powietrza między szczelinami chłodnic wody. O ile podczas podróżowania przepływ powietrza zapewniony jest z przyczyn naturalnych, o tyle np. podczas stania na światłach o prawidłowy transfer powietrza troszczy się wentylator. Uruchamia się on wyłącznie wtedy, gdy nie jest możliwe naturalne chłodzenie oraz gdy temperatura cieczy chłodzącej znajdującej się w chłodnicy samochodowej przekracza dozwolone wartości. Należy zatroszczyć się o to, aby układ chłodzenia wyposażony był w nowe części samochodowe. Nowa chłodnica powinna być objęta kilkuletnią gwarancją przez co będzie sprawować się przez dłuższy czas niż stary zamiennik, o którego historii nie mamy pojęcia.

Za utrzymanie właściwego poziomu temperatury silnika odpowiedzialny jest głównie termostat. Ta niewielka część zatrzymuje lub zezwala na dopływ czynnika chłodzącego do chłodnicy. W przypadku zimnego silnika (80°C i mniej) termostat rozszerza się tamując dopływ płynu chłodzącego. Podczas wyższych temperatur termostat zmniejsza się, zezwalając na tzw. „duży obieg” dzięki czemu do chłodnicy samochodowej dostaje się większa ilość płynu chłodzącego pozwalając na efektywniejsze chłodzenie. Tak samo jak wszystkie części samochodowe, również i termostaty ulegają awariom. Awarię termostatu można niezwykle łatwo spostrzec. Termostat nadaje się do wymiany, gdy podczas postoju w korku temperatura silnika rośnie, a podczas ruszenia zaczyna gwałtownie spadać. Koszt fabrycznie nowego termostatu nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Ostatnim, kluczowym elementem układu chłodzenia jest pompa wody. W większości przypadków pompy wody napędzane są odsilnikowo paskiem, bądź za pośrednictwem kół zębatych. Możemy więc niezwykle łatwo wywnioskować, że im większa praca silnika i jego temperatura, tym szybciej pompowana jest woda do chłodnicy, co pozwala na wzrost skuteczności chłodzenia. Pompa wody funkcjonuje podobnie do wirnika. Oprócz chłodzenia wodą można wyróżnić także chłodzenie przy pomocy powietrza. Auta posiadające turbosprężarkę mają tzw. intercooler, czyli chłodnicę powietrza. Głównym zadaniem intercoolera jest chłodzenie powietrza wytworzonego przez turbosprężarkę, zanim dostanie się do jednostki napędowej. W trakcie tych procesów turbina grzeje się przez co rośnie temperatura powietrza przepływającego przewodami. Aby wyeliminować skutki uboczne, które niekiedy powodują zmniejszenie wydajności jednostki napędowej stosuje się chłodnice powietrza.

Wyglądem i sposobem działania są niemal takie same jak chłodnice wody, a różnią się zaledwie czynnikiem chłodzącym (woda, powietrze). Ostatnim rodzajem chłodnic stosowanym w autach są chłodnice oleju.

Nie montuje się ich jednak seryjnie w każdym rodzaju pojazdu.

Chłodnice oleju montuje się w autach narażonych na jazdę w trudnych warunkach. W autach osobowych na próżno ich szukać. Chłodnica oleju montowana jest w tym samym miejscu, gdzie miska olejowa. Swoją budową i właściwościami przypomina chłodnicę wody z tą różnicą, że jest jej zadaniem jest schładzanie każdego typu olejów, jak choćby oleje silnikowe bądź płyny wspomagania kierownicy.

Za utrzymywanie właściwej temperatury wewnątrz samochodu odpowiedzialna jest klimatyzacja samochodowa. Chłodnice klimatyzacji w większości pojazdów możemy odnaleźć zamontowaną obok chłodnicy cieczy. Wykonano ją z tego samego tworzywa co chłodnica cieczy, poprzez co jest narażona na podobne usterki. Do głównych części układu klimatyzacji samochodowej zaliczamy skraplacze, osuszacze i parowniki klimatyzacji. Każdy z tych elementów ma swoje własne zadanie. Najpierw spójrzmy na działanie sprężarki klimatyzacji. Jest ona napędzana dzięki silnikowi za pośrednictwem paska klinowego. Jest ona odpowiedzialna za odpowiedni obieg w układzie klimatyzacji. Kompresor jest odpowiedzialny za zwiększenie ciśnienia czynnika chłodzącego, powodując wzrost jego temperatury do 70°C, aby w drugiej kolejności wprowadzić czynnik gazowy na stronie wysokiego ciśnienia. Należy pamiętać, iż sprężarka potrafi zaniżyć moc silnika o kilka koni mechanicznych. Producenci części samochodowych uważają, iż obniżka nie będzie przekraczać pięciu koni mechanicznych, ale wiele osób korzystających z klimatyzacji zgodnie potwierdza, że utrata jest zauważalna.

Najnowsze samochody wyposażone w komputery sterujące jednostką napędową próbują utworzyć zwyżkę mocy po to, aby jej utrata praktycznie została niezauważalna, jednak nie jest to zbyt skuteczne działanie. Głównie dlatego niekorzystne jest użycie sprężarki klimatyzacji w samochodach o niewielkiej pojemności, bo to w tych przypadkach zabranie 5KM jest sporą utratą. Następnym ważnym podzespołem układu klimatyzacji samochodowej są skraplacze klimatyzacji znane również jako kondensatory bądź po prostu chłodnice klimatyzacji. Powszechnie znana nazwa, czyli skraplacz pochodzi od tego, iż właśnie w tym miejscu czynnik chłodzący przemienia się z gazu w ciecz. Podczas pracy kondensator nagrzewa się, a ciepło zostaje odbierane przez opływające go powietrze w trakcie przemieszczania się samochodem. Ze względu na tworzywo z jakiego wykonana jest chłodnica klimatyzacji, czyli aluminium jest ona podobnie jak chłodnica wody narażona na te same uszkodzenia. Niektóre układy bywają nieszczelne, a wilgoć panująca w układzie klimatyzacji niezwykle szybko może spowodować miejscowe zagrzybienie bądź korozję układu. Za brak wilgoci oraz usuwanie miejscowych zabrudzeń z klimatyzacji odpowiedzialne są osuszacze klimatyzacji. Ostatnim, aczkolwiek być może najważniejszym elementem klimatyzacji samochodowej jest parownik.

Konstrukcyjne parowniki podobne są do nagrzewnicy. W większości aut osobowych parownik można znaleźć pod deską rozdzielczą. To właśnie za pośrednictwem parownika wdmuchiwane jest chłodne powietrze do wnętrza auta. Pamiętajmy, żeby w miarę możliwości sprawdzać klimatyzację samochodową. Powstałe w przewodach zagrzybienia oraz zawilgocenia są za pomocą drobinek powietrza wypędzane przez parownik i potrafią dostać się do naszych płuc, co w przyszłości może odbić się na stanie naszego zdrowia.

Pamiętajmy, iż powstawanie pary wodnej w kabinie samochodu oraz brzydki zapach wydobywający się z nawiewu to nie tylko przyczyna uszkodzonej klimatyzacji. W takich przypadkach możliwe, że konieczna będzie wymiana filtra kabinowego. Liczne grono kierowców niekiedy nie jest świadomych posiadania takiej części. Filtr kabiny ma na celu oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza naszego samochodu.

Poprawnie sprawujący się filtr kabinowy zmniejsza ryzyko powstania reakcji alergicznych.

Wymienione auto części są wyjątkowo ważne dla poprawnego funkcjonowania auta, ale jest wiele mniejszych auto części, które są niezbędne. Do tego grona zaliczamy różne oleje, które dzielimy na oleje półsyntetyczne, syntetyczne i mineralne. Każdy z nich ma inne specyfikacje i jest przeznaczony do rozmaitych rodzajów silnika. Wybór właściwego oleju może mieć realny wpływ na kilka czynników jak np. poziom spalania czy żywot silnika. Lepsze oleje w niższych temperaturach nie powiększają tak znacznie swojej objętości jak tańsze odpowiedniki. Jest to główny powód, dla którego pojazdy wyposażone w oleje silnikowe o niższym poziomie lepkości wyraźnie rzadziej zostają unieruchamiane zimą i o wiele korzystniej spisują się w wysokich temperaturach (np. w korkach samochodowych) w porównaniu do olejów o wyższej lepkości. Wymianę olejów silnikowych zaleca się wykonać raz w roku bądź po przejechaniu 90 tys. kilometrów. Istnieją oleje, których nie musimy regularnie wymieniać, jak choćby oleje przekładniowe, jednak w przypadku wszystkich innych powinniśmy się zatroszczyć o regularne kontrolowanie ich stanu oraz o systematycznych wymianach.

Nie na każdym kroku korzystanie z porad eksploatacyjnych proponowanych przez producenta jest w stanie uchronić samochód przed awariami. Na długowieczność auta ma wpływ wiele innych aspektów jak jego obecny wiek oraz kondycja. Przestrzeganie zaleceń producentów w żadnym wypadku nie powinno zaszkodzić naszemu autu, a korzystanie z dedykowanych płynów, olejów czy regularne serwisowanie części samochodowych jest w stanie relatywnie wydłużyć czas jego eksploatacji. Na forach internetowych pojawia się coraz większa liczba ilość recenzji mechaników na temat wybranego modelu pojazdu bądź producenta części, które potrafią wykształcić własne poglądy.

Ponadto notorycznie otrzymujemy możliwość darmowego zadawania pytań do osób doskonale orientujących się w mechanice samochodowej przez co w celu otrzymania wsparcia nie musimy więcej udawać się do warsztatu samochodowego, co wiązałoby się z nieplanowymi wydatkami. Nie obawiajmy się zadawania pytań, bowiem momentami może być to wyłączna forma pomocy, która uchroni nasze auto przed stałym unieruchomieniem oraz naszą kieszeń przed sporymi nakładami pieniężnymi.

2 Comments on "Użytkowanie pojazdów jest coraz droższe"

  1. wow, ale tekst…
    wypas

  2. In-formatorRules | 8 listopada, 2012 at 08:56 |

    Sporo przydatnych informacji, choć ogólnie to frustrujące, że posiadanie i utrzymywania auta tyle kosztuje. Do w/w kosztów jeszcze należałoby doliczyć lokalizator gps (co by auta można było szybko namierzyć jak ukradną), opony – wymiana i całą masę awarii drobnych, z którymi kierowcy muszą się mierzyć własnym portfelem.
    Dopłaty do tego powinny być

Leave a comment

Your email address will not be published.




Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.