Czym jest klucz, wie chyba każdy żyjący we współczesnym świecie człowiek.
Czym jest jego zgubienie nikt zapewne nie chce się dowiedzieć. Klucze często dorabia się właśnie po ich zagubieniu albo z powodów natury praktycznej, choćby po to, aby każdy z domowników miał możliwość dostania się do mieszkania albo dlatego, że potrzebny jest nam zapasowy komplet – tak na wszelki wypadek. W poniższym tekście kilka porad i informacji dotyczących dorabiania kluczy.
Jakich kluczy nie dorobię?
Dorabianie kluczy często budzi zaskoczenie. Dzieje się tak w szczególności, gdy przychodzi zapłacić za tę usługę, bo przecież tak prosta czynność nie może być droga! Czy, aby na pewno? Okazuje się bowiem, że niektórych kluczy nie można dorobić wcale. W niektórych przypadkach można dostać kopię klucza, ale tylko u autoryzowanego dealera. W zwykłym warsztacie dorobienie klucza systemowego nie będzie możliwe, a chodzi tu o klucze opatrzone numerem i często też kartą kodową, którą należy zachować na wypadek zagubienia przyrządu. W takim wypadku należy zamówić u producenta lub dealera klucz o odpowiednim numerze. Podobnie rzecz ma się z patentem, ponieważ istnieją klucze, których inne firmy nie mogą powielać ani produkować. W takich przypadkach ich dorobienie może graniczyć z cudem lub być bardzo kosztowne. Zwykle przecież nie pamięta się po latach, jakiej firmy był zakupiony mechanizm.
Klucze konwencjonalne
Dorabianie kluczy konwencjonalnych to rzecz najłatwiejsza. Wzorników, na które nanosi się układ ząbków z oryginału jest naprawdę sporo i są to rzeczy bardzo niedrogie. Sama usługa wraz z opłatą za przedmiot zamyka się zwykle w dwudziestu złotych. Metoda polega na umieszczeniu oryginalnego klucza we frezarce, która w mechaniczny sposób nanosi ząbki na uniwersalny wzornik. Cały proces zajmuje zaledwie kilkanaście sekund i wymaga tylko minimalnej wiedzy technicznej i doświadczenia.
Dorabianie kluczy samochodowych
Rzecz nie jest bardzo skomplikowana do póki, do póty nie chodzi o kluczyk z immobilizerem. Zwykły klucz do samochodu można dorobić w każdym serwisie świadczącym usługi z tego zakresu. Jeśli zaś w samochodzie zainstalowany jest system zabezpieczenia przed kradzieżą, należy kluczyk wyposażony w mikrochip dodatkowo zakodować. O tyle o ile sam kawałek plastyku z metalowym czpieniem nie jest zbyt kosztowny, o tyle proces kodowania kluczyka może już mocno zaboleć. Często też zachodzi konieczność wizyty w autoryzowanym serwisie ze względu na zastosowane patenty.
Jedno jest pewne. Dorabianie kluczy, w szczególności tych samochodowych, to proces, który nieuczciwym przedsiębiorcom daje łatwą możliwość naciągnięcia nieświadomego klienta. Dlatego warto dowiedzieć się, czy w ogóle nasze auto ma immobilizer i czy jest konieczne jakiekolwiek kodowanie kluczyka.