Bardzo często nauczyciele różnych przedmiotów – szczególnie języka polskiego oraz wykładowcy akademiccy kierunku, jakim jest historia sztuki czy też współczesne malarstwo, dla lepszego zobrazowania tematu (twórczości) danego malarza, posługują się dość nietypowymi pomocami dydaktycznymi. Najczęściej są nimi reprodukcje słynnych malarzy. Oczywiście nie są to „oryginalne” reprodukcje a jedynie ich skany, wydruki lub też pokaz slajdów.
Reprodukcje słynnych malarzy są o tyle przydatne, dla uczniów czy też studentów, że można na ich przykładzie wskazać, wszelkie techniki malarskie czy też lepiej przekazać słuchaczom to, w jaki sposób odbierał świat czy otaczającą go rzeczywistość dany twórca. Taka wiedza zawsze na dłużej pozostaje w umysłach niż tylko pusty wykład.
Liczne reprodukcje można też często znaleźć w albumach książkowych, które przedstawiają twórczość danej epoki czy danego mistrza malarstwa. Najczęściej są one też łączone ze zdjęciami przedstawiającymi rzeźby bądź inne dzieła tego samego autora. Nierzadko nauczyciele również sięgają po tego rodzaju pomoce. Często sami są też w ich posiadaniu.
Niektóre z reprodukcji słynnych dzieł znajdują się też w podręcznikach dla uczniów czy studentów. Ich widok także pomaga w lepszym zrozumieniu i opanowaniu przekazywanego materiału.
Oczywiście tego typu pomoce dydaktyczne mają o wiele większy swój wymiar. Uczą one nie tylko, w jaki sposób tworzyli dani artyści czy tworzą obecnie, ale także pogłębiają zmysł estetyczny u dzieci czy młodzieży. Wzmagają też ich wyobraźnię oraz niekiedy rozbudzają w nich prawdziwą pasję do samodzielnych dalszych poszukiwań czy też nawet do samodzielnego tworzenia.
Niektóre reprodukcje możemy też odnaleźć w wirtualnych galeriach znajdujących się w sieci. Są to niekiedy całe ekspozycje muzealne lub też jedynie fragmenty osobistych zbiorów, które udostępniają osoby prywatne.
Od tego czy uczniowie i na ile skorzystają z tego rodzaju lekcji i pomocy, zależy to, w jaki sposób nauczyciel przedstawi niezbędną dla uczniów wiedzę. Oczywiście wiedza teoretyczna poparta wiedzą praktyczną, (czyli widokiem reprodukcji) wspomaga o wiele bardziej i uatrakcyjnia zawsze każdy wykład naukowy tym bardziej, jeśli chodzi o sztukę, którą niekiedy trudno jest sobie wyobrazić.