Pozycjonowanie jako część marketingu

Na rok 2011 konkurencja istnieje w prawie każdym typie działalności internetowej. Niezależnie czy chodzi o sprzedaż dywaników samochodowych czy też o prowadzenie portali z ogłoszeniami. Ilość stron, które powstały jak tak duża, że nie da się ich wszystkich spamiętać. Żeby cokolwiek odnaleźć musimy korzystać z wyszukiwarek internetowych, takich jak np. wyszukiwarka Google, która posiada praktycznie monopol wśród Polaków. Korzystanie z wyszukiwarki, jak każdy wie polega na tym, że osoba zainteresowana np. wcześniej wspomnianymi dywanikami samochodowymi, wklepie w pole wyszukiwarki frazę „dywaniki samochodowe”, albo „dywaniki samochodowe + nazwa miasta, w którym mieszka”. Po otrzymaniu wyników osoba, która szuka tych dywaników, w 80% wejdzie na stronę, która znajduje się na pierwszej stronie wyników. Ze strony osoby zainteresowanej dywanikami jest wszystko w jak najlepszym porządku. Problemy posiadają sprzedawcy, którzy nie posiadają strony wyświetlanej w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania. Wielu sprzedawców nie zdaje sobie z tego sprawy, jak istotna jest pierwsza strona wyszukiwań. Najlepszym sposobem na przedstawienie ważności pozycji stron w wyszukiwarce jest poniższy przykład:

Wyobraźmy sobie długą na jeden kilometr ślepą ulicę. Wejście na ulicę jest tylko jedno, na samym jej początku. Ulica ta nosi nazwę „dywaniki samochodowe” i właśnie przy tej ulicy znajdują się wszystkie sklepy oferujące dywaniki. Jeżeli wejście na ulicę jest tylko jedno, to najlepszą lokalizacją na usytuowanie sklepu jest lokal najbliższy wejścia. Im dalsza lokalizacja tym mniej potencjalnych klientów w ogóle tam dojdzie, ponieważ najprawdopodobniej wcześniej wejdą do sklepu, który ma bliższą lokalizację wejścia i właśnie tam dokonają zakupu. Analogicznie sprawa wygląda w wyszukiwarce. Im strona dalej w wynikach, tym gorsza lokalizacja, a co za tym idzie mniejsza ilość klientów, będzie miała szansę odwiedzić sklep.

Wyniki, które serwowane są przez Google oparte są na algorytmie, na który można zewnętrznie wpływać. Wywieranie wpływu na algorytm odbywa się poprzez polepszanie zmiennych, które brane są pod uwagę przy wyznaczaniu pozycji. Takie działania nazywa się właśnie pozycjonowaniem stron internetowych. Samo pozycjonowanie stron, stanowi praktycznie najlepszą formę reklamy jaką można zastosować w marketingu internetowym. Wiele osób posiadających własne strony i biznesy internetowe samodzielnie próbuje pozycjonować strony w oparciu na informacjach znalezionych na forach o pozycjonowaniu. Niektórym udaje się skutecznie wypozycjonować własną stronę, ale najczęściej spowodowane jest to łatwością danej frazy i brakiem konkurencji. W 80-85% trudność frazy przerośnie możliwości „niedzielnego pozycjonera” i nie uda mu się osiągnąć zakładanej pozycji. Jednakże w przypadku tych fraz lub w przypadku sytuacji, w której właściciel strony nie chce samodzielnie jej pozycjonować, na pomoc można „wezwać” firmę, która świadczy właśnie usługi pozycjonowania. Te usługi mogą być świadczone przez agencje zajmujące się tylko pozycjonowaniem, albo przez agencję interaktywną. Agencja interaktywna wydaje się na tyle ciekawym rozwiązaniem, że warto zastanowić się nad jej usługami. Bowiem oprócz pozycjonowania stron www, posiadają w swojej ofercie usługi powiązane z kreowaniem wizerunku i identyfikacją wizualną. Zastosowanie całego wachlarza usług marketingowych przyniesie na pewno o wiele lepszy efekt niż samo pozycjonowanie stron www.