W silniku spalinowym zachodzi ścisłe powiązanie między jego budową, rodzajem oleju i rodzajem paliwa. W związku z tym istotne jest to, żeby stosować należyty olej dla danego napędu i regularnie go wymieniać. Spełnia on bowiem wiele niezwykle istotnych ról. Olej do silników łagodzi tarcie wewnątrz silnika, wskutek czego zużycie tłoków, pierścieni, cylindrów i łożysk wnętrza mechanizmu korbowego ulega zmniejszeniu. W środku cylindra uzyskiwane jest stosunkowo wysokie ciśnienie, wskutek uszczelnienia obszarów między pierścieniem, tłokiem i tuleja cylindrową. Po trzecie, olej silnikowy jako jedyny chłodzi tłoki, łożyska wału korbowego i łożyska wału rozrządu. Olej silnikowy powinien również posiadać właściwą gęstość i lepkość w różnych temperaturach, żeby w trakcie odpalania zimnego silnika, dotarł do wszystkich punktów smarowania. W pracy silnika spalinowego występuje dokładny związek pomiędzy jego konstrukcją, typem oleju i rodzajem paliwa.
Oleje silnikowe są cały czas udoskonalane. Związane jest to z tym, że wzrastają także obciążenia i moce silników. Porównanie kilkudziesięciu wyrobów jakie są dostępne na rynku jest wykonalne, jeżeli posługujemy się stosownymi podziałami.
Klasyfikacja lepkościowa jest powszechnie znana. Rozróżnia ona pięć klas olejów letnich i sześć odmian olejów zimowych. Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które posiadają właściwości lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Dobrym przykładem jest tu olej do silników BP. Wybór właściwego oleju do silnika należy do samego kierowcy.