Luksus dziś i kiedyś

Luksusowy styl życia, to coś, o czym śni niemalże każdy, ale na bajkowe życie w dostatku mogą sobie pozwolić jedynie prawdziwi krezusi. Do najważniejszych przejawów wysokiej pozycji społecznej zalicza się chociażby: kosztowne samochody, ekskluzywne nieruchomości, markowe ubrania i akcesoria i biżuterię. Ażeby przekonać się o tym, co kryje się pod pojęciem luksusowego stylu życia warto zajrzeć na kilka stron internetowych trudniących się tą tematyką. Z ich odnalezieniem zarówno w polskiej jak i międzynarodowej sieci nikt nie powinno być większych kłopotów, bowiem wbrew pozorom ich liczba jest dosyć duża. To, co jest wspólnym mianownikiem, a więc elementem łączącym tego rodzaju internetowe serwisy to takie zagadnienia, jak na przykład: ekskluzywne butiki, egzotyczne samochody, luksusowe nieruchomości jak i wydarzenia, które w wielu przypadkach są niedostępne dla zwykłego śmiertelnika. Mimo faktu, iż luksus określany jest, jako coś dostępnego wyłącznie dla wybranych w ostatnim czasie można obserwować jego demokratyzację. Przejawami tego zjawiska są chociażby: wykupowanie cenionych domów mody i manufaktur przez żądne zysku, międzynarodowe koncerny, nawiązywanie współpracy luksusowych marek z popularnymi, przenoszenie produkcji do Chin lub znaczne zwiększanie skali produkcji. Zwiększająca się liczba klientów będąca efektem takich zachowań prowadzi co prawda do ogólnego wzrostu firmy oraz wyraźnej poprawy jej wyników finansowych, jednakże jest to niezwykle ryzykowana strategia.

Deprecjacja ekskluzywności marki jest zjawiskiem niezwykle niepożądanym, aczkolwiek jak najbardziej realnym. Istotną rolę w procesie demokratyzacji luksusu odegrał i nadal odgrywa Internet ? tworzący w dzisiejszych czasach przede wszystkim dodatkowy kanał sprzedaży jak i komunikacyjne narzędzie dające możliwość budowania społeczność wokół marki.