Język polski to przedmiot, który uczy przede wszystkim tego, w jaki sposób przedstawiciele różnych epok literackich widzieli otaczającą ich rzeczywistość. Z tego też względu, uczenie czy wykładanie języka polskiego opiera się przede wszystkim na bliższym zapoznawaniu się z różnymi gatunkami literackimi takimi jak: komedia, dramat, powieść, poezja.
Uczniowie niezbyt chętnie czytają wskazywane i narzucane przez nauczycieli lektury. Większość bazuje na gotowych i ogólnodostępnych opracowaniach, zakupywanych w sieci czy w tradycyjnych księgarniach lub antykwariatach. Niekiedy też wypożyczanych w bibliotekach publicznych. Materiały te, zwalniają ucznia od obowiązku bezpośredniego zapoznawania się z treścią wskazanej książki.
Jednakże uczniowie którzy, nie mają problemów z czytaniem i zapoznawaniem się z daną treścią, chętnie tworzą zarówno streszczenia jak i szczegółowe plany wydarzeń. Nie sprawia im również większej trudności polecenie typu interpretacja wiersza wskazanego przez nauczyciela. Ciekawa i dogłębna analiza wierszy pomaga odkryć lub poznać uczniowi język świata symboli. Uczy postrzegać świat i dziejące się na nim wydarzenia, z zupełnie innej perspektywy. Ponadto wskazuje, że słowo pisane najlepiej nadaje się do wyrażania niektórych, nawet bardzo silnych emocji.