Na liście lektur obowiązkowych szkolnych znajdują się nie tylko opasłe tomy powieści historycznych. Wśród zalecanych do przeczytania książek znajdują się też ciekawe powieści obyczajowe, komedie, dramaty, tomiki poezji różnych wybitnych autorów polskich i zagranicznych. Nauczyciele j. polskiego bardzo często zadają swoim uczniom prace pisemne na temat związany z wybraną lekturą czy wierszem. Wypracowania te to: interpretacje wierszy bądź streszczenia wybranej lektury. Która z tych dwóch, dość różniących się między sobą prac pisemnych rozwija bardziej i motywuje ucznia do samodzielnej pracy?
Czy przykładowo streszczenie przedwiośnia jest dużo bardziej ?atrakcyjnym? tematem niż interpretacja wiersza do trupa? Zdecydowanie większy i bardziej pozytywny wpływ ma na ucznia zadanie typu interpretacja i analiza wiersza. Dlaczego? ? ponieważ jest to praca twórcza, polegająca na samodzielnym odczytywaniu symboliki lub też na nadawaniu określonym symbolom zupełnie innego znaczenia. Interpretacje wierszy, dodatkowo pobudzają wyobraźnię ucznia.
Czynią go tym samym, bardziej samodzielnym. Tworząc typowe streszczenie lektury, może on oprzeć się na gotowych już pracach lub opracowaniach lektur szkolnych. Opracowań wierszy jest dużo mniej ? dotyczy to zarówno sieci jak i bibliotek, księgarni i antykwariatów.