Kilka słów o zarządzaniu projektami

Ze sformułowaniem ,,zarządzenie projektami? każdy z nas spotkał się nie raz i nie dwa. Ale czy tak naprawdę wiemy o co chodzi w zarządzaniu projektami oraz jaką wagę ma samo zarządzenie projektami dla dobrze prosperującej firmy?

Każda firma, niezależnie od jej profilu i zakresu działalności ma swoje cele. Obieramy i wyznaczamy cele po to, by zostały zrealizowane. No właśnie ? jak więc zrealizować założone projekty i nimi zarządzać? Właśnie tym zajmuje się dział zarządzania projektami. Jest to najważniejszy filar każdej firmy, bo to właśnie tutaj tworzą się pomysły mające na celu poprawę jakości, wdrożenie nowych planów czy też ulepszenie tych już istniejących. Dzięki dobrego zarządzaniu projektów firma pnie się w górę i przynosi pieniądze. Jest to więc cała istota dobrze działającej firmy.

Zarządzanie projektami jest to więc nic innego, jak zbiór czynności, które wykonujemy w celu zrealizowania projektu w odpowiednim czasie. Jest to między innymi ustalenie harmonogramu prac i czynności, realizacja i przede wszystkim kontrola.

Bardzo ważnym aspektem w zarządzaniu projektami jest przewidywanie i branie pod uwagę każdego najmniejszego ryzyka czy problemu, który może pojawić się w trakcie realizacji programu. Błędy czy komplikacje mogą pojawić się tak naprawdę na każdym etapie projektu. Może to być błędne planowanie, czynniki otoczenia zewnętrznego czy też zmienne wynikające z dynamiki komunikacji pomiędzy pracownikami. Dlatego tak ważne jest dobre rozplanowanie wszystkich czynności, by finalnie projekt został zakończony z oczekiwanymi rezultatami.

Ze względu na uprawnienia, odpowiedzialność i zakres wymaganych kompetencji najważniejszą osobą jest kierownik projektu. To on decyduje jakie kroki podjąć, co zrobić w przypadku zaistniałej i nieoczekiwanej sytuacji oraz jak rozwiązać napotkany problem. Kierownik projektu odpowiedzialny jest również za całościowy nadzór i kontrolę wykonanych czynności.

Prowadzenie projektu to nie tylko zajmowanie się samym projektem. To również motywowanie zespołu tak, by przy jak najniższym nakładzie czasu i pieniędzy zrealizować postawione wcześniej cele mające doprowadzić do sukcesywnego zakończenia projektu. Przyznać więc trzeba, że stanowisko kierownika projektu jest tak naprawdę kluczowe, a osoba na takim stanowisku ma mnóstwo zadań, do których potrzeba szybkiego umysły, pracy pod presją stresu i czasu oraz odporności psychicznej.

Kolejnym aspektem w zarządzaniu projektem jest znalezienie sponsora, który powoła cały projekt do życia oraz zapewni fundusze niezbędne do jego zrealizowania. Sponsor będzie tak naprawdę najważniejszą osobą w całym przedsięwzięciu, który podejmuje kluczowe decyzje. Najczęściej to właśnie on podejmuje decyzje co do kierownika projektu. Kierownik i sponsor zazwyczaj pozostają w stałym kontakcie, wspólnie monitorując działania i przyjmując strategie.

O zarządzaniu projektami można by pisać godzinami, ale jedno należy stwierdzić ? odpowiednie zarządzanie projektami rzutuje na cały rozwój firmy, na jej przychody i osiągnięcia.

Zwinne zarządzanie projektami tylko z PMQ.

Be the first to comment on "Kilka słów o zarządzaniu projektami"

Leave a comment

Your email address will not be published.




Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.