Biuro w mieszkaniu – czy to dobry pomysł?

Wiele osób decyduje się na prowadzenie biura w mieszkaniu, ponieważ mogą w ten sposób znacznie oszczędzić na kosztach wynajmu. Nie należy jednak zapominać, że każdy medal ma przecież dwie strony…

Od razu zrezygnujmy z tego rozwiązania w przypadku, gdy nasza przyszła działalność nie jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania terenu czy też funkcją mieszkania. Pamiętajmy też o tym, że jeśli na biuro przeznaczamy całe mieszkanie (oraz dodajemy je do majątku firmy), to sprzedając je zapłacimy podatek.

Wydzielenie części lokalu na potrzeby działalności gospodarczej nie wymaga na szczęście zgody sąsiadów czy wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej (chyba, że planujemy jakąś przebudowę). Warto jednak wiedzieć, że w niektórych powiatach trzeba koniecznie zgłosić do starostwa zmianę przeznaczenia lokum.

Gdy natomiast poinformujemy o zmianie przeznaczenia części mieszkania spółdzielnię, to nie bądźmy zaskoczeni, gdy wzrosną nam niektóre opłaty. Dlaczego? Bo prowadzenie biura w mieszkaniu wiąże się chociażby z wzmożonym ruchem na klatce schodowej, która może wymagać po jakimś czasie remontu.

Jeżeli nie żyjemy z sąsiadami w zgodzie, lepiej dwa razy zastawmy się nad siedzibą firmy. Zawistni sąsiedzi mogą bowiem działać na szkodę naszego raczkującego biznesu. A nawet, jeśli do tej pory żyliśmy z nimi w dobrych stosunkach, to musimy się liczyć z tym, że mogą one ulec pogorszeniu, zwłaszcza w sytuacji, gdy profil naszej działalności nie przypadnie im do gustu.

W dodatku prawo zezwala na to, by wspólnota mieszkaniowa w razie jakichś wątpliwości wystąpiła z powództwem przeciwko właścicielowi mieszkania i biura w jednej osobie. Nie będzie nam też łatwo (o ile w ogóle ) oddzielić życie zawodowe od prywatnego. Biuro w domu oznacza często przesiadywanie w nim po godzinach czy w weekendy, w celu nadrobienia zaległości.

A co możemy? Na pewno odliczyć koszty eksploatacji części lokalu przeznaczonej pod działalność gospodarczą (czynsz, ogrzewanie, woda, prąd itp.) oraz remontu i amortyzacji lokalu. Dlatego zanim automatycznie zdecydujemy się na prowadzenie biura w budynku mieszkalnym, dobrze rozważmy wszystkie opcje „za” i „przeciw”. Czasem łatwiej jest po prostu poszukać biura do wynajęcia – samodzielnie lub korzystając z usług agencji nieruchomości.

Be the first to comment on "Biuro w mieszkaniu – czy to dobry pomysł?"

Leave a comment

Your email address will not be published.




Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.